Tisztelt Fogyasztó!
Az új Polgári Törvénykönyv (Ptk) megjelenését követően változás történt egyes fogyasztóvédelemmel összefuggő jogszabályokban is, melyről rövid tájékoztatást adunk.
A jótállás és szavatosság terén a korábbi évekhez viszonyítva az a változás történt, hogy a fogyasztó minőségi kifogás esetén nemcsak a forgalmazóhoz, vagyis az üzlethez fordulhat, hanem a gyártóhoz is. Itt került be a fogalmak közé a kellék- ill. termékszavatosság, mely eltérő jogokat biztosít a fogyasztó számára.
A kellékszavatosság teszi lehetövé, hogy minőségi kifogás esetén a boltot lehessen felkeresni, ahol kötelesek jegyzőkönyvet felvenni, melynek egy példányát a fogyasztónak át kell adni. Új előírás, hogy a fogyasztóval alá kell íratni, hogy hozzájárul a jegyzőkönyvben rögzített adatainak a 19/2014 (IV. 29.) NOMrendeletben meghatározottak szerinti kezeléséhez.
Változás még az is, hogy ha a minőségi kifogás azonnali rendezése nem lehetséges, akkor a korábbi 3 nap helyett 5 nap áll rendelkezésre az üzlet számára az ügy lezárására. A Ptk szerint a fogyasztó választása szerint elsősorban a kijavítást vagy kicserélést igényelheti, a vételár visszatérítésére csak abban az esetben van lehetőség, ha a fent említetteknek nem tud a vállalkozás eleget tenni. A termékszavatosság ad lehetőséget arra, hogy minőségi ·kifogás esetén közvetlenül a gyártóhoz lehessen fordulni. Ez esetben a hatályos jogszabály szerint a gyártó a termék kijavítását vagy cseréjét tudja biztosítani. A vételár visszatérítésére nem ad lehetőséget. Az árubemutatókon kötött szerződések feltételeit szabályazza a 45/2014 (II. 26.) számú kormányrendelet. A szerződés feltételeiről a fogyasztót még a szerződés létrejötre előtt papíron vagy tartós adathordozón tájékoztatni kell. Kiemelten fontos, hogy a fogyasztó
megfelelő tájékoztatást kapjon a panaszkezelés módjáról és a jogorvoslati lehetőségekről, a szavatassági ill. jótállási feltételekről valamint az indoklás nélküli elállás lehetőségéről. Az indoklás nélküli elállás a fogyasztót a termék átvételétől vagy a szerződés megkötésétől számított 14 napon belül illeti meg (a később bekövetkez::) esemény időpontja számít). A szerződéstől való elállást célszerű ajánlott térti vevényes levélben megtenni. A terméket a fogyasztó saját költségére juttatja vissza a forgalmazónak. A vállalkozás köteles a kifizetett
vételárat az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 napon belül visszatéríteni .
Hasonló szabályok vonatkoznak a távollévők közötti szerződések esetére is. Ez praktikusan a telefonon ill. interneten kötött szerződéseket foglalja magába.
Pécs, 2014. szeptember 2.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
Baranya megyei szervezete nevében
Horváth Lászlóné
elnök