
A Pannonvasút Egyesület és a 47. Komló-Dombóvár vasútvonal blog, valamint a Komlói Vasútbarátok Köre közös szervezésében tartanak „vonatbúcsúztató” megmozdulást hétfőn este Komlón. Fotó: archív (2009)
Mint arról korábban írtunk, a MÁV-VOLÁN-csoport augusztus elsejétől 10 regionális vasútvonalon – további intézkedésig – vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait. Ez érinti a 47. számú (Dombóvár) – Godisa – Komló mellékvonalat is. A szóban forgó településeken élők és a vasúti közlekedést támogató szervezetek emelték fel hangjukat országszerte a döntés ellen (remélve annak visszavonását), amely ezeken a vonalakon a vasúti személyszállítás megszűnését jelentené.
A komlói megmozdulással a szervezők nyomatékosítani szeretnék, hogy fontos a vasúti közlekedés vidéken is, és igenis van igény a vasútra.
A közösségi oldalakon meghirdetett rendezvény részletes programja:
20:30 Gyülekezés Komlón
20:40 Szarvas-Hierholcz Márk beszéde, Pannonvasút Egyesület
20:50 Szatmári András/Borbás Sándor beszéde, Komlói Vasútbarátok Köre
20:56 Utolsó vonat érkezése, koszorú, szalagok felhelyezése a vonat elejére
21:01 Utolsó vonat indulása Komlóról
21:45 Utolsó vonat érkezése Dombóvárra
A Komlói Vasútbarátok Köre véleménye szerint:
„Azokat a vonalakat, ahol ütemes menetrend van érvényben, azaz a járatok a nap legnagyobb részében minden órában ugyanakkor indulnak, szívesebben használják az utasok is. Akkor fognak az emberek utazni a vonatokon, ha értelmes időben közlekednek. Amint a fővonalak tekintetében az ütemes menetrendekkel jobbára sikerült megvalósítani, úgy amennyiben a rendszert a mellékvonalakon is bevezetnék, vélhetően nagyot ugrana a járatok kihasználtsága. Egy ilyen rendszerben optimálisan a buszok szerepe az, hogy a vasúttal nem rendelkező települések lakóit ráhordja a vasútra. Sajnos a vasúti személyszállítási szolgáltatás korábbi szüneteltetése óta az autóbusz menetrendek úgy vannak összeállítva, hogy a vasút ne jelentsen vonzó alternatívát az utazóközönség számára. Ezt a helyzetet fel kell számolni! Egy esetleges vasúti szüneteltetés, járatritkítás vagy bármilyen más visszalépés, csak arra jó, hogy az embereket más közlekedési alternatívák felé tereljék, leszoktassák a vasút használatáról. „
„Az utasokat is elriasztja a vonatozástól bármilyen járatritkítás, ezért ezt teljes mértékben elutasítjuk! Valóban kedvezőtlen a jelenlegi helyzet, mely szerint a mellékvonalak nagy részén elavult járművek közlekednek lassan, ritkán, kevés utassal, de erre nem a járatritkítás és a vonalbezárás a megoldás: számos régióban a vasútvonalak fejlesztése, a sűrű, ütemes menetrend bevezetése és korszerűbb járművek beszerzése valódi alternatívát és versenyképes eljutási lehetőséget biztosítana a falvak, kisvárosaink lakóinak. Most is arra kérjük a megrendelő Minisztériumot, hogy vizsgálja felül álláspontját és döntése során a (leendő) utasok szempontjait helyezze előtérbe. Úgy gondoljuk, nem szabad engednie a MÁV-Volán továbbra is fennálló belső érdekharcának, hanem olyan kínálatot és menetrendet kell kialakítania, amely ismét a térség nélkülözhetetlen elemévé teszi a vasútvonalat.”
Komlón 2009 decemberében már volt vonatbúcsúztató megmozdulás, akkor egy év múlva újra jártak a személyvonatok, sőt 2011 nyarán újraindult a jegypénztár szolgáltatása is.

Egy kis történelem:
A vonalon 2009-2010 során leállították a személyforgalmat. Aztán visszahozták. 7-8 járatpár közlekedett. Elkezdtek visszaszokni az utasok, annak ellenére, hogy az autóbusz menetrendben benne hagyták „a pótlóbuszként” bevezetett menetrendszerinti helyközi autóbuszjáratokat. Aztán 2012-ben visszavágták a menetrendet napi 2 járatpárra. Majd jött a járványügyi menetrend keretében a napi 1 járatpár. 2021 decemberétől 4 járatpár, 2022 tavaszától 5, illetve 6 járatpár közlekedett. Ezek részben csatlakozást biztosítanak az IC-re, IC-ről.