Az idén talán a megszokottnál – és a vártnál is – korábban köszöntött be a kellemetlen őszi időjárás. Ilyenkor alaposan romlanak a közlekedés feltételei, rosszabbak a látási viszonyok, csúszósak az utak. Mindezt persze jól tudják a közlekedők, csak éppen az átállás nem megy simán. Napról napra olvashatjuk a súlyos és a halálos balesetekről szóló híreket, de mintha ez nem lenne elegendő figyelmeztetés. Pedig a szakemberek szerint az esetek döntő többsége megelőzhető lenne…
Az évnek ebben a szakában elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Az őszi-téli közlekedés kapcsán ezek mellett az autós közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék és a páramentesítő. Az ablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem maszatol. Az akkumulátor esetében (mivel lényegesen nagyobb az igénybevétel, mint nyáron) ellenőrizni kell a pólusok és vezetékek állapotát, ahogyan a töltést is.
A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb, mint optimális körülmények között. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, ilyenkor pedig a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ha ez történik, a lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor járművünk újra a kívánt irányban halad.
A szakemberek egybehangzóan azt javasolják, hogy aki teheti, próbálja ki a téli tanpályás vezetési gyakorlást, amely nagyon sok új ismeretet nyújthat, és a gépkocsivezető éles helyzetben is tudja majd, mit kell tennie, ha a jármű megcsúszik, kifarol, vagy kicsúszik az útról.
A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Tévhit (szerencsére egyre kevesebben gondolják), hogy a téli gumi csak hóesésben lehet hasznos. A jelenlegi időszakban, amikor hajnalonta már fagypont alá süllyed a hőmérséklet, s napközben sincs 6-8 foknál melegebb, bizony fel kell szerelni a téli abroncsokat. A nyári gumi ugyanis már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten pedig megmerevedik, így csak nagyon kis tapadással rendelkezik, ezért a használata kimondottan veszélyes. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak, ráadásul téli gumival rövidebb a fékút is. (A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét.)
A rendőrség ezúton is felhívja a közúti forgalomban részt vevők figyelmét, hogy mindig az időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelő sebességgel vezessék járműveiket, alkalmazkodjanak a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az esetleges ködös, esős, havas időjárásra, az esőtől, páralecsapódástól, deresedéstől, lehullott falevelektől síkos utakra. Nagyobb követési távolságot tartva megelőzhetőek az erre az időszakra leginkább jellemző balesetek. A gépjárművezetők részéről azért is szükséges a fokozott óvatosság és figyelem, mert a korai sötétedés miatt még nagyszámú gyalogos, kerékpáros van úton, akik közül (bár erre előírás van) sokan nem használják a láthatósági mellényt, pedig az pontosan az ő védelmüket szolgálhatná.
A szakemberek szerint ezen alapvető szabályok és tanácsokat betartva jelentősen csökkenthető a balesetek kockázata még a kritikusabb őszi-téli időszakban is.