A komlói helyi közlekedéssel kapcsolatos hír, miszerint a Pannon Volán felügyelő-bizottsági döntés értelmében 2011. december elsejével felmondta Komló Város Önkormányzatával kötött közszolgáltatási szerződést. A döntésnek voltak előzményei, amelyekből Tasnádi László, a Jobbik önkormányzati képviselője emel ki néhányat.
2009. január 1-től a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt) Horváth Zoltánt nevezte ki a Pannon Volán élére, akinek saját bevallása szerint sincsen szakmai tapasztalata. Villamosmérnöki diplomával rendelkezik. A közlekedéshez való kötődése: alpolgármesterként felügyelte Pécs tömegközlekedését, valamint a Pannon Volán igazgatósági tagja volt. Politikai pályafutása már inkább érthetővé teszi kinevezését. SZDSZ-es politikusként 2002-2006 között volt Pécs alpolgármestere. 2006-os választásokon függetlenként indult, ezért a szabaddemokraták kizárták. Egy évvel később már az MSZP-t erősítette. Nem elhanyagolható tényező, hogy a Hit Gyülekezetének oszlopos tagja, ahol közismerten a tagok fizetésükből jelentős hozzájárulást fizetnek (10%) a szervezetnek.
Miért is kellett oly gyorsan eltávolítani székéből Balázs Dezsőt, aki hosszú idő után nyereséget produkált, és nem utolsósorban szakirányú végzettséggel rendelkezett? A HB Reavis Hungária kft kinézte magának a pécsi autóbusz pályaudvart, leendő befektetésének területeként. Itt szerettek volna bevásárlóközpontot építeni, amit Balázs Dezső szakmai szempontokra hivatkozva ellenzett. Rögtön beindult a gépezet.
Radnóthy Zoltán a cég vezetője (aki szintén hitgyülis, és a Synergon volt vezérigazgatója) eljutott Lusztig Péteren keresztül az akkori pécsi polgármesterhez, Tasnádi Péterhez. Miután Balázs továbbra is ellenezte, hogy eladják a buszpályaudvart és magánkézbe kerüljön oly módon, hogy a sikeres eladás után a Volán visszabérelje a területét. Ilyen tranzakció mintha már lett volna korábban is más területeken. Ügyes. Balázs nem volt hajlandó szolgálni a szociálliberálisok érdekeit, így mennie kellett.
Horváth Z. kinevezésével kapcsolatban érdemes idézni ellenlábasának, Juhász Istvánnak a nyilatkozatát: „Mivel mögöttem nem áll a Hit Gyülekezete, mint Horváth mögött, esélyem sincs”.
Érdemes megemlíteni, hogy a pécsi Fidesz nyilatkozatban ítélte el a Pannon Volán élén lezajlott vezetőváltást. A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a „szocialisták ugyanazt csinálják „kicsiben” Péccsel, amit az országgal „nagyban”. Ennek a markáns véleménynek mára már hírmondója sem maradt, pedig a nyilatkozat aláírója ugyanaz a Páva Zsolt, aki ma Pécs város polgármestere. Az aláírók közt szerepel még a Fidesz pécsi elnöke, Dr. Révész Mária.
Mi is a kapcsolat a fentebb leírtak és Komló jelenlegi helyzete között? Több mint azt első látásra gondolnánk. Talán emlékeznek még arra a komlóiak, hogy 2009-ben már történt kísérlet a komlói helyi közlekedés kiszervezésére, azaz magánkézbe adására. Előtte kötött a Pannon Volán hosszabb távra szóló megállapodást az Önkormányzattal több új autóbusz vásárlására. Úgy érveltek, hogy a szerződés szerint jogosan járnak el, mert az eszközök és a dolgozók maradnak, csak a feladatot végzi más. Ha minden marad a régiben, akkor mi szükség van a változtatásra? Egyébként a szerződés módosításához a két fél közös megegyezése kell. A sikertelen kísérlet nem szegte kedvét a Pannon Volán vezetőinek, és ma megint az a céljuk, hogy magánkézbe adják Komló tömegközlekedését. A 2010-es választások előtt ismét felmerült a komlói helyi közlekedés magánkézbe adása, de Szakács László alpolgármester levele időszerűtlennek minősítette. A privatizációs gyakorlat szerint először veszteségessé kell tenni a kiszemelt céget, hogy ezt követően olcsó áron fel tudják vásárolni magánbefektetők. Ettől a ponttól kezdve azt lehet tenni a városi közlekedéssel, amit csak akarnak (járatok számának drasztikus csökkentése, munkahelyek megszüntetése, nagymértékű jegyáremelések, stb.). A folyamat részeként lehet értelmezni, hogy az MNV nem fogadta el a Komló Város Képviselőtestülete által javasolt járat-illetve kilométer csökkentését, hanem ragaszkodott eredeti elképzeléséhez, a veszteség megszüntetésére. A komlói javaslatot, miszerint 23 %- os járatkivonást tartanak reálisnak, még csak nem is tárgyalták a felügyelő-bizottság ülésén.
A Nemzeti Vagyonkezelő hajthatatlan maradt, ragaszkodott eredeti elképzeléséhez. Így került sor a közszolgáltatási szerződés 2011. december elsejei hatállyal való felmondására. Nyilvánvaló, hogy a komlói Testület is megtehette volna, amikor kivonták az új buszokat Komlóról. Mivel a provokációra nem reagált Komló Város Önkormányzata, ők támasztottak olyan feltételeket, melyet a város érdekében a Képviselő-testület nem fogadhatott el. Nyitva áll tehát az út a komlói helyi közlekedés magánosítására. Komló Város Önkormányzatának fel kellene venni a kapcsolatot a Magyar Nemzeti Vagyonkezelővel és az illetékes minisztériummal a fennálló tarthatatlan helyzet rendezésére, de annak lezárásáig a helyi menetrenden ne történjen változtatás.
A fentiek ismeretében az már csak hab a tortán, hogy a veszteséges cégnél a felső vezetők prémiumot kapnak, és osztalékot is fizet a tulajdonos. Vajon miből? Új vállalkozó esetén ki és miből finanszírozza a várható veszteséget? Mi lesz a munkahelyekkel?
Az állam felelőssége különösen kiemelendő: egy olyan rendszert működtet, ahol az állam különböző kedvezményeket ad az utazóknak –nagyon helyesen-, de annak finanszírozásáról már nem gondoskodik és ragaszkodik ahhoz, hogy 0 Ft legyen a veszteség. Akkor kinek is az érdeke az állami tulajdon átjátszása bizonyos érdekeltségi köröknek?
A már idézett pécsi fideszes nyilatkozat után azt gondolná az ember, hogy kétharmados hatalmuk birtokában megoldják a helyzetet. Valójában sajátos hozzáállásuknak köszönhetően ugyanaz a Pannon Volán vezetősége, mint a szocialisták regnálása alatt volt. Akkor mi változott? Nyilvánvalóan érdemleges változás a szemlélet terén sem történt, maradt minden régiben, csak mára a narancs egy kicsit megrohadt.
Tasnádi László
önk. képv. /Jobbik/