
Május 1-jén érvénybe lép Komló új autóbuszos menetrendje. A Komlói Tömegközlekedési Blog néhány olyan kérdést gyűjtött össze, amely leginkább foglalkoztatja az utazóközönséget. Ezeket olvashatják az alábbiakban:
TI KÉRDEZTETEK – MI MOST VÁLASZOLUNK!
A közösségi oldalakon számos kérdés érkezett hozzánk az új komlói menetrenddel kapcsolatban, illetve az új bérlettípusok felől is sokan érdeklődtetek. Most összegyűjtöttük azokat a kérdéseket, amelyek a legtöbbször előfordultak.
Egy zónabérlettel átutazhatok Szilvásból Körtvélyesbe?
Nem. A zónabérlet csak adott zónán belül jogosít utazásra, ám azon belül valamennyi járatra érvényes. Ha Szilvásból (A zóna) rendszeresen utazik Körtvélyesbe (C zóna), akkor összvonalas bérlet szükséges, ahogy jelenleg is.
Érvényes-e a vármegye- és országbérlet a komlói helyi járatokra?
Az Építési és Közlekedési Minisztérium döntése szerint a városok helyi járataira ezen új bérlettípusok nem érvényesek, ugyanakkor vármegyén belül korlátlanul használhatók a helyközi- és távolsági autóbuszokra.
Ha Dávidföldre akarok utazni, akkor városnézésre visznek és Szilváson át kell utaznom, miért kellett ezt így átalakítani?
Ez teljes félreértés. Nem kell Szilvást végigutaznia, hiszen Dávidföldre és minden más városrészbe ezután is minden járat az Autóbusz-állomásról indul. Tehát ha Dávidföldre utazik, abban a megállóban kell várakoznia, ahonnan ezek a járatok indulnak. Ön továbbra is csak az Autóbusz-állomás és Dávidföld között utazik, az autóbusz nem viszi el Szilvásba. Az utas szempontjából pedig mindegy, hogy járata az Autóbusz-állomásról indul, vagy Szilvás felől érkezik és úgy indul tovább Dávidföld felé. Ugyanakkor vannak olyan utasok, akik nyertesei lesznek ezen járatoknak, hiszen átszállás nélkül utazhatnak egyik városrészből a másikra.
A helyi bérletekkel milyen távolságba lehet utazni?
A helyi bérleteket valamennyi helyi autóbuszon elfogadják, emellett számos helyközi járat is bekapcsolódik a helyi rendszerbe, aminek köszönhetően bővülnek az utazási lehetőségek, hiszen ezeken is elfogadják a bérleteket. A helyi díjtermékekkel a helyközi járatokon a Gesztenyési útig, Mecsekjánosi, vasútállomásig és Sikonda, fürdő megállóhelyig lehet utazni. Fontos! A Komló-Mánfa-Pécs járatok helyi rendszerbe továbbra sem kerültek bevonásra, ezért Határtetőre május 1-től 5 km-es helyközi bérletet szükséges váltani.
A 8-as egyvonalas bérlet csak a 8-asra lesz jó?
Igen, amennyiben 8-as vonali bérletet vásárol, azzal kizárólag a 8-as buszokra szállhat fel, az ugyancsak Szilvásba közlekedő pl. 18-as-ra nem. Ahhoz, hogy minden szilvási járatot használhasson azok számozásától függetlenül, zónabérletre lesz szükség.
Megszűnt a 9-es temetői járat?
A temetői járatok természetesen továbbra is közlekednek, ám számozásuk 7-esre, 7A-ra és 17-esre változik. Délután a jelenlegi menetrendhez képest plusz egy járatpár közlekedik majd, a legtöbb járat Körtvélyesből indul és oda is érkezik vissza, minden esetben érintve az Autóbusz-állomást.
Olvastam valahol, hogy a Vásárcsarnok és a Tesco átszállás nélkül lesz elérhető Körtvélyesből és Dávidföldről is. Hogyan?
Valóban így van, májustól a városrészek összekötésével számos előnyhöz jutnak az utasok. Körtvélyesben a 8-as járatokra kell felszállni, amelyek Autóbusz-állomás után Szilvásba közlekednek,ezekről a Berek utcában tud leszállni, ha a Vásárcsarnokba igyekszik. Hazafelé akár a Vásárcsarnoknál, akár a Tesco-nál várakozik, fel kell szállnia a 18-as járatokra, amelyek átszállás nélkül Dávidföldre és Körtvélyesbe viszik.
Hová lett a 12-es busz?
A 12-es számot egy diákjárat kapta meg, a Kórházhoz májustól a 10-es és 10A-s buszokkal lehet utazni. Újdonság, hogy a 10-es járatok a Kórház – Autóbusz-állomás – Somág – Szilvás – Autóbusz-állomás – Kórház útvonalon közlekednek, közvetlen összeköttetést biztosítva ezen városrészek és az egészségügyi intézmény között.
Ez most komoly? Katyvasz az egész menetrend, átláthatóbbat akarunk!
A menetrend a Volánbusz Zrt. hivatalos arculatával készült, minden magyarországi városban ilyen menetrendekkel találkoznak az utasok Soprontól kezdve, Egeren és Ózdon át Békéscsabáig. Nem tudunk arról, hogy bárhol gondot okozott volna a menetrendek használata és értelmezése.
Ki találta ki ezt az új menetrendet? Miért nem volt jó a régi?
A 70-es években kialakult vonalhálózat már nem elégítette ki a megváltozott igényeket, az utazási irányok és szokások jelentősen átalakultak Komlón. Az új menetrend megalkotása előtt lakossági felmérést végzett a Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés Blog, amelynek eredménye egyértelmű volt, a válaszoló komlóiak közel 90%-a támogatta a vonalhálózat megújítását, a városrészeket összekötő járatok bevezetését. A menetrendet a Volánbusz Zrt. szakemberei alkották meg, az önkormányzat pedig döntött annak bevezetéséről.
Meddig lesznek érvényesek a bérletek?
Valamennyi helyi bérlet a tárgyhót követő hónap 5. napjáig érvényes, a vármegye- és országbérlet azonban a kiváltás napjától számított 30 napig használható.
Kökönyös, Bányász utcában lakunk, sokszor használjuk a Komló-Mánfa-Pécs járatokat a belvárosból hazafelé, ezt megtehetjük továbbra is?
A városon belüli utazáshoz a helyi járatokat használják, a Bányász utca megközelíthetősége jelentősen javul májustól. Nem csak az 5-ös és 15-ös járatok érintik a területet, de minden B jelzésű járat is betér.