Környezettudatosságra nevelő programsorozatot indított általános iskolások számára a komlói könyvtár. A környezetbarát közlekedés és a víztakarékosság mellett az energia hatékony használatáról is tanultak a diákok, az ingyenes foglalkozások hatását pedig már a szülők is kezdik érezni. Steinerbrunner Győzőnével, a József Attila Városi Könyvtár és Muzeális Gyűjtemény igazgatójával beszélgettünk a projekt előrehaladásáról és eredményeiről.
Milyen programokra látogathattak el a diákok eddig a könyvtárba?
Az elmúlt hónapokban sorra vettük azt a négy témakört, melyekben a mindennapi rutinunk apró változtatásaival is hatást lehet elérni. A praktikus tanácsok mellett persze az általános információkat is igyekeztünk átadni a gyerekeknek, hogy tágabb perspektívába helyezhessék a hallottakat. Így például a hazai vizek kialakulásáról is tanultak, hogy ne csak azt tudják, hogy nem szabad fogmosáskor fölöslegesen folyatni a csapot, hanem azzal is tisztában legyenek, hogy milyen természeti folyamatoknak köszönhetjük az ivóvízkészletünket, melyet minél inkább meg kellene óvni. A Bringa Rally során amellett, hogy a kerékpáros közlekedést népszerűsítettük, KRESZ oktatáson is részt vettek a diákok, majd valós közúti helyzeteket szimuláló pályán végighaladva bizonyították, hogy tényleg elsajátították a tanultakat. A biciklisták gyakran semmiféle védőfelszerelést sem viselnek, így a körültekintő és szabályos közlekedés az esetükben különösen fontos. De a szelektív hulladékgyűjtésről is tanulhattak és az energiatakarékosságról is tartottunk előadásokat egy-egy egész délutános foglalkozás alkalmával.
Úgy érzi, sikerült megértetni a gyerekekkel a környezettudatosság fontosságát és változtatni fognak a szokásaikon?
Pozitívak a visszajelzések és különösen nagy eredménynek tartjuk, hogy már a szülők is érdeklődnek. A tanároktól hallottunk történeteket arról, hogy egy anyuka betelefonált az iskolába, mondván: „otthon szólt a fiam, hogy kapcsoljam le a villanyt, ha kimegyek a szobából”, majd arról érdeklődött, hogy milyen programokra is viszik pontosan a diákcsoportokat. A lehető legnagyobb sikernek tekintjük, hogy a fiatalabb, másodikos, harmadikos gyerekek rászólnak a szüleikre, ha nem a nálunk tanultak alapján cselekszenek. Ebből látszik, hogy fiatal korban milyen hatékonyan lehet az emberek viselkedését formálni – ilyenkor még sokkal könnyebb a környezettudatosságra szoktatni a gyerekeket. Később az évtizedes berögződéseken módosítani már sokkal nehezebb. A következőkben erre fogunk kísérletet tenni a hétvégente, kifejezetten családoknak tervezett eseményeinken.
A könyvtár épületét érintő fejlesztések mennyiben kapcsolódnak a tematikus programokhoz?
Teljes mértékben, a szelektív hulladékgyűjtés, a környezetbarát közlekedés, a víztakarékosság és az energiatakarékosság érdekében is tettünk lépéseket a fejlesztési projekt keretében. A legújabban felszerelt mozgásérzékelős lámpák hatalmas könnyebbséget jelentenek. Több olyan pontja van az épületnek, ahol korábban szinte egész nap égett a villany, általuk ezeken a helyeken hatalmas pazarlást iktatunk ki. A legtöbbet használt termekbe került a 120 LED izzó döntő hányada, úgyhogy reményeink szerint az áramért nagyon keveset fogunk fizetni. Az átlagosnál persze jobb helyzetben vagyunk, hiszen egy korábbi, a város több közintézményét érintő pályázatnak köszönhetően 72 napkollektort helyeztek el a könyvtár tetején. Ezek eddig is fedezték az áramigényünk nagy részét, az arányon pedig még tovább fognak javítani az alacsony fogyasztású izzók és a mozgásérzékelős kapcsolók.
Megnézték a tetőre szerelt napelemeket is a diákok, amikor a könyvtárban jártak?
Meg szerettük volna mutatni nekik, hiszen ez egy nem mindennapos látvány, viszont biztonsági okokból nem vihettük fel őket a tetőre. De az egyik előadás során egy napelemmel működő lámpát bevittünk a tanterembe, ami alapján meg tudtuk a technika lényegét mutatni a gyerekeknek. Ez nagyon fontos, hiszen ezek az élmények sokkal inkább megragadnak a diákok fejében. Ilyen fiatal korban – de talán még az idősebbeknél is – egy kézzel fogható példa nagyobb hatást tud elérni bármilyen kimutatásnál és táblázatnál.
Milyen programokra számíthatunk a közeljövőben?
A diákcsoportoknak tervezett programokat lezártuk és a következő lépésként a családokra fogunk összpontosítani. Az energia- és víztakarékosság, szelektív hulladékgyűjtés és környezetbarát közlekedés témái köré csoportosítva, hétvégi időpontokon fogjuk várni az érdeklődőket. Sikerült a tanárok és a diákok támogatását is elnyernünk az elmúlt alkalmak során, így abban reménykedünk, hogy legközelebb már a szülőket is be tudjuk vonni, hiszen igazi változást úgy fogunk tudni elérni, ha az egész háztartások gondolkodásmódján változtatunk.
A projektről bővebben a www.zold-konyvtar.hu oldalon olvashat, vagy az info@zold-konyvtar.hu címen kérhet több információt.