Építészeti érdekességek, hülye melósok, slendrián tervezők Komlótól Dániáig.
Amikor az 50-es években rohamtempóban építették pajtások, elvtársak és kolleginák brigádjai a szebb jövő reményében Komló gyönyörű városát, bizony sietniük kellett. A 44 vagonból álló tehervonatok félóránként indultak szénnel megrakodva a pályaudvarról, naponta érkeztek újabb munkások, szerencsét próbáló kalandorok, művészek, mérnökök és a börtön elől menekülő közveszélyes munkakerülők.
Kellettek az új házak, hogy a rengeteg embert el tudják szállásolni. Az épületek tervezői mázsaszámra gyártották a tervrajzokat, hogy azonnal indulhassanak az építkezések és pár héten belül (a rendszerint még csak félkész épületekbe) már költözhessenek is be a vájárok, lakatosok, hivatalnokok, ÁVÓsok és meg nem értett zenész-zsenik.
Working class hero
“Ahol fűrészelnek hullik a forgács” – szól a mondás, bár szerintem a “Amit ma megtehetsz, mint macskát szarni” sokkal jobb.
A fent említett tervezőknek ebben a rohamtempóban nem tudtak teljesen precízek maradni és elkövettek kisebb-nagyobb hibákat. Például, nem maradt idő arra, hogy minden ház tervrajzán aprólékosan, minden részletre kiterjedően jelezzék, hogy milyen anyagot használjanak a kivitelezők. Így fordulhatott elő, hogy több terméskőből készülő háznál csak jelzésszerűen firkantottak néhány terméskövet a rajzra, gondolván,egyértelmű lesz az építkezésen is, hogy miről van szó.
Persze tévedtek.
A kőművesek a Móricz Zsigmond utca építésénél például készpénznek vették a lerajzoltakat és kínos precizitással milliméterre pontosan beillesztették a téglafalba a tervrajzon jelzésszinten berajzolt termésköveket.
Építész barátom (Tánó), ekképp magyarázza az esetet: A csőtollas, ceruzahegyezős korszakban rajztechnológiai módszer volt a nagy felületű homlokzatokon csak sarkokból, élekből induló jelzésszerű homlokzati anyagábrázolás. Ezt persze Komlón félreértelmezték. Máshol az északjelet építették meg kisméretű téglából a telek sarkán.
UPDATE: Most tudtam meg egy mérnökembertől, hogy Dániában, az autópálya tervezésénél a tervező besatírozta az út melletti részt, utalván arra, hogy ott majd bokrok lesznek. Persze, hogy a satírozást egy-az-egyben létrehozták bokrokból a dán szakik, akiknek szintén minden tisztelet kijár.