Nemrég robbant a hír, hogy több társasházban leállíthatja a vízi közmű szolgáltatást a Baranya-Víz Zrt. Ennek oka, hogy egyes lakók nagyobb tartozást halmoztak fel. A szolgáltató – a rendszer adottságaiból fakadóan – azonban a rendesen fizetők elöl is elzárta volna a vizet, azonban úgy tűnik sikerül megegyezni.
Kilenc épületben mutatkozott olyan mértékű tartozás a szolgáltató irányába, hogy a Baranya-Víz Zrt. munkatársai megszüntették volna a szolgáltatást az érintett lépcsőházakban. Információnk szerint a minap megszületett a megállapodás és egy törlesztőrészletet beállítva megmarad a szolgáltatás. A tartozást önkormányzati- és magántulajdonú lakásokban halmozták fel.
„A jogszerűséget képviselni és arra hivatkozni nem volt elegendő ebben az ügyben. Minden szereplőnek közösen kell dolgoznia azon, hogy meg tudjuk védeni azokat, akik rendesen befizetik a közüzemi számláikat, és egyénileg szankcionálni azokat, akik nem fizetnek.” – fűzte hozzá a kialakult problémához Polics József polgármester.
Korábban több kártyás mérőórát szereltek fel, amelyek a szóban forgó lépcsőházakat is érintik, ám ahogy megtudtuk, van olyan, amelyet két éve nem töltöttek fel. Polics József meggyőződése, hogy az előjelekből látni kellett volna a problémát, azzal megelőzhető lett volna a kintlévőség felhalmozódása.
A szolgáltató is megszólalt az ügymenet kapcsán:
„Hangsúlyozzuk, hogy nem az egyéni felhasználási helyeken felhalmozott tartozások következtében helyeztük kilátásba a korlátozó intézkedéseket, hanem az érintett társasházak bekötési vízmérőjére (főmérő) kiállított számlák kiegyenlítésének elmaradása miatt, amit többszöri felszólításunk ellenére sem fizetett meg a lakóközösség, illetve a korábban megkötött részletfizetési megállapodásban rögzített feltételeknek sem tettek eleget a társasházak.
Mindezt figyelembe véve nincs rálátása a szolgáltatónak, hogy az adott társasházak bekötési vízmérőire érvényesített vízdíj számlák ténylegesen kinek és milyen összegben róhatóak fel. Sok esetben nincs is szerződése a lakónak a vízművel, viszont a lakás vízfogyasztása a főmérőt terheli. A víziközmű-szolgáltató a szerződés szerinti felhasználóval szemben érvényesíti követelését. Amennyiben a bekötési vízmérő szerinti felhasználónak (társasházi főmérőnek) áll fenn tartozása, azt vele szemben érvényesíti, nem terheli át a lakók egyéni felhasználási helyére. Így értelemszerűen a korlátozási eljárást is a bekötési vízmérővel szemben folytatja le a szolgáltató.
Társaságunknak sem volt érdeke a vízkorlátozás, hiszen a tartozás rendezése az elsődleges cél, nem pedig a szolgáltatás korlátozása. Az érintett társasházak éltek is a felkínált részletfizetési lehetőséggel, így a korlátozási eljárásokra nem került sor.
A fennálló követelések érvényesítése során – a Baranya-Víz Zrt. alapvető érdeke, egyúttal a tulajdonosok elvárása is, hogy a szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó számlákat határidőre kiegyenlítsék a felhasználók. Mivel a zavartalan és biztonságos szolgáltatás nyújtásának mindez feltétele, ezért a víziközmű-szolgáltató a határidőn túli követelések érvényesítése érdekében a vonatkozó jogszabályok adta lehetőséggel élve tesz lépéseket a jövőben is. Az önkormányzat és a városgondnokság munkáját is támogatva, valamint a tartozások felhalmozásának elkerülése érdekében a nyilvántartásunkban szereplő és szerződött önkormányzati bérlők tartozásairól folyamatosan biztosítunk adatszolgáltatást az érintetteknek.” – foglalta össze lapunknak a Baranya-Víz Zrt.
A vízelzárás nem csak higiéniai oldalról okozott volna gondot, hanem ebben a kánikulában egészségügyi kockázatot is jelentene. A kialakult problémának egy sokadik szegmense, hogy a közkútról beszerzett vízmennyiség elenyészőbb, mint amelyet a vezetékesen keresztül használna. Ez pedig újabb problémát okoz, ami a szennyvízrendszerben jelentkezik, amely így nem kap elég vízmennyiséget az átöblítésre.
„A mi részünkről szigorúbb és rendszeresebb ellenőrzéseket kell tartania a városgondnokságnak, mint az önkormányzati tulajdonú ingatlanok kezelőjének. Felelőssége van továbbá a Baranya-Víz Zrt.-nek, akiknek koncentráltabban kellene szankcionálni, illetve a legnagyobb fék a rendszerben pedig maga a lakóközösség: egy tettre kész közösképviselővel, akik rendszeresen egyeztetnek a ház ügyeiről és tartozásairól, és időben jelentik a gondot a hatóságok és a szolgáltatók felé” – tette hozzá a városvezető.
A polgármester előrevetítette: sokkal átgondoltabban kell kiadni az önkormányzati bérlakásokat, a szerződéseket rövidebb időre megkötni, folyamatos ellenőrzés és utánkövetés mellett. Egy sokkal szigorúbb időszak fog következni, ugyanis a szankció a kilakoltatás lesz. Emellett a városvezető hangsúlyozta, hogy továbbra is működik a szociális védőháló Komlón, akinek szüksége van támogatásra, mert rászorul, azokon továbbra is segíteni fog az önkormányzat, de aki csak „nem hajlandó” fizetni, de a körülményeit tekintve megtehetné, attól elveszik az ingatlant.
A jelenség most leginkább a vízszolgáltatást érinti, mivel a zárcsapok a tulajdonokon belül helyezkednek el, amely esetben a lakó dönti el, hogy beengedi-e a szolgáltatót, hogy szankcionálja a fogyasztását vagy sem. A probléma jelentkezhet önkormányzati és magántulajdonú lakásoknál. Előbbinél egyszerűbb a helyzet, mivel a szolgáltatót az önkormányzat beengedheti az ingatlanba, azonban a magánlakásoknál már nem ilyen egyszerű a helyzet.
A jövő megoldásait a lépcsőházba kihozott zárcsapok és a töltő kártyás mérőórák felszerelése és annak folyamatos monitorozása jelentené.