
A pandémiás időszak és annak utóhatásai már kezdenek teljesen lecsengeni, a szabályozások is rengeteget változtak az elmúlt években. Az eddig kikerült adatok alapján hiába mutat növekedést a szektor, a magas infláció miatt reálértéken számítva inkább visszaesés tapasztalható.
Ma már szinte bármit megvehetünk online?
Ha az elmúlt bő évtizedet vizsgáljuk, akkor is azt láthatjuk, hogy egyre több piaci szereplő tért át vagy teljesen, vagy részben online értékesítésre. Minden eddiginél könnyebb lett saját webáruházat indítani, konkrétan bárki, bárhol, otthonról is megoldhatta az egész műveletet. A szolgáltatások is viszonylag megfelelő tempóban fejlődtek, de a szabályozások és a fogyasztói magatartás nem feltétlenül tartották a lépést. Aztán jött a pandémia és mindent megváltoztatott, vagy felgyorsított.
A BizPay által közvetített Worldline szolgáltatások is jól mutatják, hogy ma már mekkora igény van a modern, könnyen kezelhető és minden igényt kielégítő megoldásokra, eszközökre. A vásárlói fogyasztási szokások mellett az elvárások is sokat változtak. Kulcskérdés lett az, hogy egy adott platform mennyire tud például biztonságos fizetést nyújtani a felhasználóknak, valamint a kereskedőknek egyaránt. Az árérzékenység itt is erősen tapasztalható, amit az inflációs nyomás csak tovább erősített.
2023 első félévében például a vásárlások száma jobban nőtt, mint maga a forgalom, ami a fogyasztók “alávásárlási” magatartását jelenti. Tovább nőttek a kártyás fizetések aránya, az utánvétesek pedig nagymértékben csökkentek. Ma már az online kereskedők legalább 85%-a kínál kártyás fizetést, és az adatok mentését is egyre többen teszik lehetővé. 2024. március 28-tól már a Magyar Posta Zrt. által nyújtott szolgáltatásokat is fel kell tüntetni minden kereskedelmi célú internetes oldalon, mint kézbesítési lehetőség.
Mit mutat a jövő?
Már ha egyáltalán lehet bármilyen jóslatot tenni a jelenlegi gazdasági helyzetben. Az egyértelműen látszik, hogy a kereskedők több, mint fele növekedést vár erre az évre, és csupán valamivel több, mint a negyede készül csökkenésre. Az infláció és a vásárlóerő-csökkenés jelenti a legnagyobb kockázatokat.
A versenyképesség fenntartásához ma már elengedhetetlen a digitális innovációk, szolgáltatások, valamint a közösségi média alkalmazása. Ezzel a vásárlói élmény is nagymértékben javítható.
A biztonság mindenekfelett
A legfontosabb elvárás, hogy az online fizetési megoldások biztonságosak és átláthatóak legyenek. Minden egyes tranzakció pontosan visszakövethető, viszonylag gyorsan kell, hogy megtörténjen (a vásárlók nem szeretik a hosszadalmas fizetési folyamatokat) és az érzékeny személyes, valamint banki adatokat is megfelelően kell tárolni.
A digitalizáció és a mesterséges intelligencia új távlatokat nyithat az elektronikus kereskedelem területén. Ez javíthatja a teljes élményt és akár hatalmas változásokat is hozhat a piacon.
Kiemelt kép: https://www.bizpay.hu/