Október eleje, a gyors időjárásváltozás óta idén is jónéhány emberéletet követeltek a megváltozott látási és útviszonyok. Immár a tél közeleg, s az időközben erősen csökkent hőmérséklet, a korábbi sötétedés, későbbi világosodás, a gyakoribb köd és csapadék, a síkosabb utak nagyszámú balesethez vezetnek. Pedig azok jórésze megelőzhető lenne, épp ezért a Komló Városi Balesetmegelőzési Bizottság most a sajtó nyilvánosságát felhasználva fordul felhívással a járművezetőkhöz.
– A gépjárműveket ajánlatos már ősz elején alaposan átnézni, de aki akkor elmulasztotta, még most is bepótolhatja. Vizsgáltasson meg minden biztonsági berendezést és tartozékot – mondja Horváth Attila rendőr főhadnagy. A Komlói Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetőhelyettese, a VBB titkára a részletekre is kitér: – Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. Az őszi-téli közlekedés kapcsán ezek mellett fontos a jólműködő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék és a páramentesítő. Az ablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem maszatol.
– Az őszi-téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak: korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű lámpáit – ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva, a nyáron megszokotthoz képest lassabban kell vezetni! Így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatóak.
– A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút nedves – főként jeges – aszfalton lényegesen hosszabb, mint optimális útviszonyok közepette. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válik és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor a lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor az már újra a kívánt irányban áll. A blokkolásgátló rendszer feladata, hogy erős fékezéskor a fékfolyadék nyomását úgy ossza el, hogy a kerekek ne blokkolhassanak le. Síkos úton a rendszer gyakrabban bekapcsol, mivel már viszonylag enyhébb fékezéskor is elérjük a gumiabroncsok tapadási határát. Ha síkos úton erőteljes fékezésre kényszerülünk, ne hagyjuk abba a fékerő növelését, amikor a szabályozási folyamat megindul. Szakemberek azt javasolják, hogy aki teheti, próbálja ki a téli tanpályás vezetési gyakorlást, amely nagyon sok új ismeretet nyújthat, és a gépkocsivezető éles helyzetben is tudni fogja, mit kell tennie, ha a jármű megcsúszik, kifarol, vagy kicsúszik az útról.
– A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi – összetétele miatt már 7 fok alatt másként viselkedik, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így a használata veszélyes. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak. Téli gumival rövidebb a fékút is. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét. A téli gumikkal kapcsolatban néha elhangzik, hogy azok igen drágák, ezért egyes szakemberek áthidaló megoldást javasolnak: a négy évszakos gumit. Ez ugyan nem helyettesíti a téli gumit, de lényegesen jobb, mint a nyári abroncs.
Arról, hogy a fent leírtakon túl mit kell még tenniük a járművezetőknek, amikor igazán téliesre fordul az idő, majd egy következő cikkben szólunk – a szerk.