
Ha azt szeretnéd, hogy a webáruházad sikeresen működjön feltétlenül ismerned kell a buyer persona fogalmát… Helyesebben fogalmazva magát a buyer personádat. De ki ő valójában, és miért kulcsfontosságú a szerepe? Lássuk!
A buyer persona jelentése, jelentősége
A webshop készítés bonyolult folyamat, aminek szerves részét képezi a buyer persona létrehozása is. A buyer persona lényegében az ideális vásárlódat jelenti. Egy olyan személyt a célcsoportodból, amely ugyan a valóságban nem létezik, egy kitalált karakter, mégis a valós adatokra épülve lett megalkotva.
Az adatok a vállalkozásodból származnak, pontosabban azoktól, akik korábban már vásároltak tőled. Ha tisztában vagy azzal, hogy ki jelenti a számodra az ideális vásárlót, akkor szerencsés helyzetben vagy, mert tudod, hogy kinek adsz el. Mivel a buyer persona lényegében egy karakter, ezért ideális belőle többet is létrehozni, a termékeidnek/termékcsoportjaidnak megfelelően.
Mire lehet alkalmazni?
A marketingstratégia kidolgozása során alapvető kérdés, hogy kinek és mit szeretnél eladni. Ha ezekre nem tudod a választ, nem lehetsz sikeres. Az üzleti modell felállításánál nagyon fontos, hogy tudd, miként kommunikálsz a leendő vásárlóiddal, ahogy az is, hogy milyen problémájukat szeretnéd megoldani.
Soha ne a terméket akard eladni, hanem megoldást kínálj egy problémára. A buyer personát alkalmazd a marketingterved során akkor, amikor leírod, hogy konkrétan ki a vállalkozásod célcsoportja. Erre fog ugyanis ráépülni a továbbiakban a kommunikáció, az alkalmazott csatornák és a különböző platformok használata. Segítségedre lesz az árképzésben, a webshop kialakításában – lényegében a vállalkozásod értékesítésének egyik alappillére.
Készíts saját buyer personát!
A buyer personát aránylag gyorsan, kis időráfordítással is el tudod készíteni, de ne felejtsd el, hogy ez egy olyan alapot fog jelenteni, amire a teljes vállalkozásod ráépül. Emiatt érdemes valóban annyi időt szentelni rá, amennyiből a lehető legjobb végeredményt tudod kihozni.
Íme a 3 lépés a saját buyer persona létrehozásához:
● Határozd meg az alapokat! Gondold végig, hogy mi az értékesíteni kívánt termék/szolgáltatás. Írd le, kinek lehet erre szüksége. Képzeld el magad elé az ideális vásárlódat, aki megvásárolná a terméket a webshopodban. Jellemezd aprólékosan: kor, nem, érdeklődési kör, hol él, milyen stílust képvisel stb.
● Illessz be konkrét adatokat a buyer persona mögé. Ehhez piackutatást kell alkalmaznod, ami lehet primer vagy szekunder. A primer kutatás alkalmával saját adatokkal dolgozhatsz, a szekunder kutatásnál pedig a már meglévő kutatásokból vonsz le következtetéseket, azokat az adatokat tekinted mérvadónak.
● Tárd fel a nehézségeiket, igényeiket, értékesítsd számukra a megoldást. Írd le, milyen problémákkal küzd a mindennapjai során, és kapcsolj hozzá egyet a termékeid közül.
Látod: nem is olyan bonyolult, de annál fontosabb a buyer persona meghatározása. Segíteni fog abban, hogy minél pontosabb legyen a probléma meghatározása és megoldása. Ne hagyd ki te sem!