Egy éve, 2013. január 1-jén Magyarországon, több évtized eltelte után ismét létrejöttek a járási hivatalok. Kialakításukkal alacsonyabb költséggel, hatékonyabb és ügyfélközpontúan működő területi közigazgatás valósult meg. Dr. Hargitai János kormánymegbízott sajtóközleménye a járási hivatalok működéséről.
A járási hivatalok kizárólag államigazgatási feladatokat vettek át, önkormányzatiakat nem, a településekhez kötődő ügyek mérlegelése és intézése a polgármesteri hivataloknál, a jegyzőknél maradt. Az államigazgatási feladatok ellátása a megyei szintnél alacsonyabbra került, vagyis minden állampolgár számára elérhető közelségben és magas minőségben. Az elmúlt egy év alatt számos ügyfélbarát megoldás került bevezetésre. A járási hivataloknál működő okmányirodák hosszított nyitva tartással működnek, egyszerűsödtek a hatósági eljárások, közelebb került az ügyintézés az emberekhez.
Egy éve a 23 fővárosi kerületi hivatal mellett 175 járás alakult meg, ebből Baranya megyében 10. Az okmányirodáknak a járási hivatalokhoz való szervezése mellett fontos szempont volt, hogy az ügyintézési helyek száma ne csökkenjen, az állampolgárok ne csak a járási hivatalok székhelyein tudják ügyeiket intézni.
A járási hivatalok, azok kirendeltségei, valamint a települési ügysegédi rendszer kiépítése országszerte ma 2380 településen jelent ügyintézési lehetőséget, – Baranya megyében ez a szám 316 – tehát soha nem biztosított az állam a lakosság részére annyi ügyintézési pontot, mint most. Mindezek mellett országosan 297 okmányiroda és 30 kormányablak működik, utóbbiak számának növelése ebben az évben folytatódik. Baranyában jelenleg Pécsett működik kormányablak. Néhány héten belül feladataikban megváltozott, megnövekedett számú ügytípusokkal dolgozó kormányablakok nyílnak Mohácson, Siklóson és Pécsett. A pécsi a Szántó Kovács János utca 1. szám alatt fogja várni az ügyfeleket, egyidejűleg a Nagy Lajos király úti megyei kormányablak megszűnik. Az új kormányablakok már a járási hivatalok szervezeti egységei lesznek.
Az év elejétől a korábbi 30 napos ügyintézési határidő 21 napra csökkent, az állampolgárok és a vállalkozások adminisztrációs terhei is mérséklődtek. Az ügyfél-elégedettségről szóló országos felmérésekből jól látható, hogy a járások elfogadottsága folyamatosan javul, az ügyfelek 47 %-a szerint a hivatali ügyintézés könnyebbé, 51 %-a szerint pedig gyorsabbá vált.
A járások és hivatalaik létrejötte a közigazgatás egészét érintő átfogó reform, a Jó Állam kialakításának egyik mérföldköve volt. Fontos, hogy lehetőség szerint mindenki, aki „ügyes- bajos dolgaival” az államigazgatás szerveihez fordul elégedetten távozzon tőlünk, hogy érezze jogszabályi keretek között mindent megtettünk ügyének elintézése érdekében.