Vastapssal jutalmazott koncertekkel tették emlékezetessé a fellépő művészek a másodízben megrendezett ClassiKo-t.
Két estét átölelő koncertsorozattal lépett a komlói közönség elé az idei ClassiKo. A Bécsben tanító és tanuló, komlói származású zongoraművész, Fuchs Diána, valamint Jurinovits Miklós által megálmodott, immáron második alkalommal megrendezett fesztivál idén – a szintén komlói kötődésű Maurer Milán táncművész jóvoltából – nemcsak a klasszikus zenét szeretőknek, hanem a táncművészet kedvelőinek egyaránt magas színvonalú kikapcsolódást kínált.
A nyitónapon Tóth Ferenc, Liszt-díjas karnagyunk bevezető gondolatai után az EFAMI zongoristái, Almazova Natália és Tóth Gábor növendékei ültek a Bösendorfer billentyűi elé: Kálnai Borbála, Peti Balázs és Petre Áron – Schumann, Csajkovszkij, Hacsaturjan, Bartók és Orbán György egy-egy művével – képviselte a tehetséges feltörekvő korosztályt az esten.
Az EFAMI tanára, a sokoldalú Tóth Gábor Bach és Mozart zenei világába kalauzolt bennünket; a műsor ráadásában Fuchs Diánával bemutatott négykezese pedig sokáig emlékezetes marad a közönség számára.
A program zárásaként Fuchs Diána mesteri előadásában Bartók magyar parasztdalokra írt improvizációival érzékeltette a ClassiKo-ra egyenesen Bécsújhelyről utaztatott Bösendorfer zongora kivételes adottságait.
A pénteki zárókoncert résztvevői egy különleges kísérlet szemtanúi lehettek. A közönség az ugyancsak Bécsből érkezett, magas színvonalú játékot bemutató Tres Partes Trió (Fuchs Diána, a bécsi Állami Zeneiskola zongoratanára, Angelika Moskal lengyel-osztrák származású hegedűművész és a gordonkán játszó francia-osztrák gyökerű Clemens Boigner) és a komlói születésű Maurer Milán táncművész közös produkcióját láthatta, amelynek zenei anyagában Szmetana és Rahmanyinov művei csendültek fel.
Utóbbi dallamainak lehengerlő hatású tánckíséretét – a New York, London, Párizs, Moszkva, Helsinki, Berlin és számos európai nagyváros színpadján fellépett művész – Maurer Milán adta. Produkciója szimbolikájával a születés, a létezés és a halál témáját járta körbe. A műsor második részében látott MenNonNo című előadásának látványtervét Frenák Pál Kossuth-díjas koreográfus készítette 20 évvel korábban, a Komlón bemutatott változat már Mauer Milán nevéhez fűződik.
A közönség hosszan tartó vastapssal jutalmazta az egyedülálló kísérletet, mely modernitásával – mind zenei, mind táncművészeti téren -, rendkívül szuggesztív előadásmódjával emlékezetes marad valamennyiünk számára.
Bösendorfer Komlón
Városunk klasszikus zenei életének kultúrtörténeti eseménye volt a Bécsújhelyről hozott Bösendorfer zongora érkezése. Az 1828-ban alapított bécsi manufaktúra legújabb konstrukciója, a Komlón hallott Bösendorfer (Vienna Concert modell) a bécsi hangzásvilágot csempészte színházunk színpadára. A modern, 21. századi hangszer megszólaltatása minden művész számára különleges pillanat. Talán érthető, hogy mennyire egyedülálló lehetőség volt a mostani alkalom az EFAMI tanárainak, növendékeinek – a ClassiKo és a Bösendorfer megállapodásának köszönhetően -, hogy néhány napig olyan hangszeren játszhattak, gyakorolhattak, melyet az országban is csak 1-2 alkalommal láthattak nagy komolyzenei rendezvényen. Emelte a ClassiKo rangját, hogy a rendezvényt megtisztelte a Bösendorfer művészeti menedzsere, Ferdinand Bräu is.