
Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a komlói vasútállomás elköltöztetéséről és a zöld belváros víziójának megvalósulásáról.
A nyári szünetben nagyobb figyelmet kapott az országos médiában az önkormányzat egy több, mint tíz éves terve, miszerint a város szélére, Mecsekjánosiba költöztetné a vasútvégállomást. A cél, hogy tehermentesítse a központ forgalmát, továbbá, hogy a „zöld belváros” víziót meg tudja valósítani.
Előzmény
2000-ben megszűnt a szénszállítás a vasúton, ezzel egyidejűleg a személyszállítás is leredukálódott. A hosszú vagonok helyét az Bzmot motorkocsik vették át. Később, 2009-ben a kis piros személyszállító vonat is befejezte a munkát, így egyedül a kőszállítás miatt érkeztek vonatok a komlói végállomásra, a belváros szívébe. A következő években újra elindultak a motorkocsik, különböző menetrendekkel szolgálta ki az utazóközönséget, azonban 2023 augusztusában újból parkoló pályára tették kihasználatlanság miatt. A Komlói Vasútbarátok Köre szervezésében búcsúztatták el az utolsó Komlóról induló személyszállító vonatot, mivel a hivatalos álláspont szerint a 47-es szárnyvonalon szünetelni fog a személyszállítás bizonytalan ideig.






Már csak a kőbánya maradt talpon
Jelenleg csak a kő- és a rönkszállítás történik ezen a szárnyvonalon. A KÖKA Kő- és Kavicsbányászati Kft. a legnagyobb adófizetőjeként a városnak szinte egyedül használja már a végállomást. A kődöntőre jelenleg egy 2026-ig érvényben lévő önkormányzati hozzájárulás és egy 2032-ig szóló, a közlekedési főfelügyelet által kiadott hatósági engedély van érvényben, amelyek hamarosan lejárnak. Így lehetőség nyílik az állomás költöztetésére. Mivel jó a kapcsolat az önkormányzat a kőbánya között, így közösen kerestek új megoldást erre a helyzetre.
„Már 2010 előtt egy vasútmentes belváros koncepciójának vízójával kampányoltunk, azonban szeretném hangsúlyozni, nem a kötött pályás közlekedés ellen voltunk, de az utazóközönség létszámának a csökkenése már a végállomás áthelyezését indokolta” – emlékezett vissza Polics József polgármester.
A kődöntés – a vállalat igyekezete ellenére is – nagy por- és zajártalommal jár a környéken élők és Kodály iskolásai számára. Az önkormányzat már 2019-ben megkezdte az egyeztetéseket a KÖKA képviselőivel, hogy a végállomás elköltöztetése után, melyik település lenne számukra az optimális a vasúti áruszállítás tekintetében. A megbeszélések jól haladtak, de a világjárvány és a háború okozta gazdasági körülmények nem tették lehetővé a kőbánya számára, hogy 2026-ra felépítsen egy több milliárd forint értékű új rakodó állomást, távolabb Komlótól.
A város kiemelt partnerként kezeli a KÖKA Kő- és Kavicsbányászati Kft.-t, ezért csúsztatott a zöld belváros víziójának a kezdésén, így a végállomás Mecsekjánosiba költöztetésének időpontja 2026 és 2032 közé fog esni.
Komló szempontjából fontos kérdés volt a kődöntő új helye
Az önkormányzat és a kőbánya több helyszínt megvizsgált az új kődöntő kialakítása szempontjából, de mindegyik esetében a szállító kamionoknak keresztül kellett volna haladniuk a komlói belvároson, ami az önkormányzat számára nem volt elfogadható.
A választás Mindszentgodisára esett. Mivel a település lakóövezététől távolabb található az állomás és az a fővonal része, így nem fogja zavarni az ott élőket a kődöntés. A megközelítés is fontos szempont volt Komló Város Önkormányzatának, mivel a kőbánya új Bétai elkerülő útat használva a Hétásó szobornál kikanyarodva – érintve Mánfát és Magyarszéket – a 66-os úton el tudnak jutni a kamionok az új kődöntő helyére.
Városépítészeti, gazdaságélénkítő és közúti közlekedési szempontokat is figyelembe vett az önkormányzat a tervezéskor. „A költöztetés nem a 47-es vonal megszűnését és a vasút rombolását jelenti, hanem az említett szempontokat figyelembe véve a várost fejleszti” – hangsúlyozta a polgármester. Hozzátette: „Sajnos a 47-es egy szárnyvonal, de a fővonalra való közlekedés biztosítva van jelenleg is autóbuszokkal” – tette hozzá.
Mi történik a sínek felszedése után?
Komló Város Önkormányzata szeretné megvalósítani a zöld belváros vízióját, ami egy komplex, több, mint 10 éves terv a városközpont átalakítására. Egyik eleme a Fenntartható Városok 5 milliárd forintos keretösszegéből megvalósuló közterületi fejlesztés, ami a már elkészült, és a felújított 48-as tértől egészen a Zrínyi térig szabná át a látképet. Az önkormányzat nem csak felújítani kívánja a burkolatokat, de a terület adottságaihoz igazodva kisebb közösségi tereket is létrehozna az adott szakaszokon. A Kossuth Lajos utca sem maradna érintetlenül: kétsávosra szűkítése után nagyobb területen lehetne kialakítani sétálóutcát. A tervek között még forgalomkorlátozás, kerékpár-, illetve rollersáv is szerepel.
Polics József polgármester Lázár János miniszterrel folytatott egyeztetéseket a megvalósulásról korábban. A terveket és az elképzeléseket helyszíni interjúban mutatta be a polgármester:
A végállomás elköltözése után több hektárnyi terület kerül vissza a város tulajdonába, ahol egy zöld parkot alakítana ki a város. A koncepcióterven szerepel egy ligetes terület és egy felduzzasztott tavacska is. A vasútállomás fogadóépületét viszont nem bontanák el. Az épület hasznosításáról még nem döntöttek, de felmerült ötletként kiállítótér, kávézó vagy üzlethelyisége és irodák kialakítása is.

A közúti közlekedést is megreformálnák. A koncepcióterven látszik, hogy körforgalmat alakítanának ki a Tröszt utca és a Pécsi út csatlakozásánál, a jelenlegi Eszperantó tér és Pécsi út kereszteződésben, illetve a Pécsi út és a Kossuth Lajos utca, valamint a Kossuth Lajos utca és a Berek utca csomópontjában is. Ennek értelmében négy körforgalom szabályozná a belvárosba érkezőket. A vasúti sínek felszedése után pedig a TESCO áruház irányába megnyitásra kerülne a Tröszt utca a már korábban kialakított szegélyek mentén, így a hétvégi és az esti dugók elkerülhetőek lennének az LIDL áruház környékén is. A Kossuth Lajos utcai forgalmi változások miatt pedig a Bem utca irányába terelnék a gesztenyési városrészbe tartókat. A Mecsekjánosi végállomásig tartó, egykori nyomvonal sem maradna kihasználatlanul, mivel akár kerékpárutat is tervezhetne oda a kivitelező.

A teljesség igénye nélkül ezek az önkormányzat tervei a belváros átalakítására akkor, ha a végállomást át tudják költöztetni Mecsekjánosiba, és a MÁV Zrt. visszaadja az általa már nem használt, közel 10 hektárnyi területet a városnak.
A terv még nincs kőbe vésve, információnk szerint több alkalommal meg fogja kérdezni a lakosságot a városvezetés, hogy milyen irányba haladjon az elképzelés és utána a megvalósítás.