Lakás vagy ház megvásárlásakor és az ezzel járó hitelfelvétel során sok elvárásnak kell megfelelni, köztük fontos dokumentumok beszerzése is szükségessé válik. Az egyik ilyen dokumentum az energetikai tanúsítvány.
Talán még nem gondolt bele, de ez a tanúsítvány nagyon fontos, hiszen az ingatlan energiahatékonyságát igazolja. Ez a tanúsítvány a bankok számára is kulcsfontosságú információt nyújt arról, hogy az ingatlan milyen mértékben szolgálhat fedezetként a hitelhez.
A tanúsítvány nemcsak az energiahatékonyságot, hanem a jövőbeli rezsiköltségeket is jelzi. Képzelje el, milyen hatással lehet a havi kiadásaira, ha az új otthona energetikai besorolása gyenge. Az ingatlan energiahatékonysága hosszú távon befolyásolhatja az új tulajdonos anyagi helyzetét.
Az energetikai tanúsítvány megszerzése
A hitelfelvétel során az energetikai tanúsítvány nem választható lehetőség. Az új építésű házaknál a bankok szigorúan ellenőrizhetik az energetikai besorolást. Ha az építkezés még nem fejeződött be, a bankok előzetes energetikai számítást kérhetnek, míg a befejezés után már a végleges tanúsítvány válik szükségessé, ami a lakhatási engedély szempontjából is lényeges.
Az új építésű és a használt ingatlanok esetében megfigyelhető bizonyos eltérés. Új épületeknél előfeltétel lehet az „A” energiaosztály elérése, de használt lakásoknál nincs meghatározott minimális besorolási szint. Ezzel együtt érdemes az energetikai jellemzőket figyelni, mert az alacsonyabb osztályba tartozó ingatlanokat a bankok gyakorta kisebb fedezeti értékkel veszik számításba, ami magasabb önerőt vonhat maga után.
Hasznos információk és gyakorlati tanácsok
Érdekes módon, az eladónak kötelessége elkészíttetni az energetikai tanúsítványt az adásvételi szerződés aláírásának időpontjáig, de a vevőknek erre majdnem azonnal szüksége lehet, hiszen a hitelintézetek már a hiteligénylés feldolgozásakor bekérhetik. Ez komplikációt okozhat, hiszen a szerződéskötést megelőzően nem kötelező átadni a tanúsítványt a vevőnek. Jó hír, hogy ha a tanúsítvány az elmúlt öt évben készült, azt általában elfogadják, függetlenül attól, hogy ki készíttette el.
Az Országos Tanúsító Központ fontos szereplő ebben a szektorban, mivel gyors és szakszerű megoldásokat kínál az érdeklődők számára. Szolgáltatásaik lehetővé teszik, hogy a tanúsítvány az egész országban elérhetővé váljon, biztosítva ezzel a zökkenőmentes ügymenetet. A tanúsítvány megrendelése néhány kattintással lehetséges, a dokumentum néhány munkanapon belül elkészül.
Energetikai tanúsítvány az ingatlanpiacon
Az adásvételi szerződések során ritkán mellőzhető az energetikai tanúsítvány. Képzelje el, hogy az ingatlanközvetítők, eladók és vevők is ennek megfelelően szervezik az ügymenetet. A szakemberek folyamatosan igyekeznek minimalizálni az adminisztrációs terheket és optimalizálni az eljárásokat. A tanúsítvány tartalmazza az ingatlan valamennyi fontos adatát: a címtől az energetikai besorolásig, a tanúsító mérnök hitelesítési számáig, mindent.
A bankok többsége igényli ezt a dokumentumot a hitelbírálat során, mivel segítségével könnyen felmérhetik az ingatlan állapotát és értékét. Az Országos Tanúsító Központ révén a tanúsítvány gyorsan és szakszerűen beszerezhető, biztosítva annak hitelességét és naprakészségét.
Az energetikai tanúsítvány nem csupán kötelező papírmunka, hanem hasznos eszköz is, ami pontosan tájékoztat az ingatlan állapotáról, és segíti a problémamentes ügyintézést a bankokkal.
