Az Országos Bírósági Hivatal Nyitott bíróságok címmel hirdetett programot középfokú intézményekbe járó diákok részére. A Pécsi Törvényszék jóvoltából komlói középiskolások is részesei lehettek a programnak.
A program célja az, hogy a diákok nyerjenek betekintést a magyar igazságszolgáltatás munkájába, ismerjék meg alapvető szerkezetét, működését, hogy később a társadalom, állam működésében eligazodó, jogtudatos polgárokká váljanak.
Előadások, bírósági tárgyalás látogatása és végül perszimuláció keretében ismerkedhettek meg a Kökönyösi Oktatási Központ Szakközépiskola és a Nagy László Gimnázium tanulói a bírósági munkával. A programsorozat a Komlói Városi Bíróság két munkatársa, dr. Sámik Beáta és dr. Vogyicska Petra bírónők vezetésével, valamint Ladányi Lívia tanárnő koordinálásával zajlott.
A perszimuláció során előre megadott perben, a kiosztott szerepeknek megfelelően vettek részt a diákok a bírósági tárgyalás alakításában, fokozatosan megismerve a vonatkozó törvényeket és az eljárásrend szabályait. A perszimulációs gyakorlatok témája egy áram nélküli garázs eladásából származó per, továbbá a malac és létra esete, Móra Ferenc Mindenki Jánoskája című művéből volt.
Dr. Sámik Beáta bírónő a program befejeztével elmondta, hogy a kísérleti perszimulációkban a kezdeti hiányosságokat felismerve, igen rövid idő alatt jelentős tudásra tettek szert a tanulók. Jogi tapasztalataikra támaszkodva a második – tényleges – próbaper alkalmával határozott kiállás mellett, logikus érveléssel, az eljárási szabályok figyelembevételével szimuláltak egy perbeli helyzetet, ahol a jogesetet megoldva döntés is született.
Két tanulói vélemény a munkáról: „Mielőtt részt vettünk tárgyaláson és a perszimuláción, nem tudtam mire számítsak. Nem igazán volt elképzelésem arról, hogy ez hogyan zajlik. Az első perszimulációra nem volt egyszerű felkészülni, mivel senki sem tudta igazán, hogy kell majd ennek kinéznie. Miután megnéztük élőben a tárgyalásokat, már más volt a helyzet. Szerintem érdekes és jó volt betekinteni egy kicsit a bírósági munkába. Ezek után egyszerűbb volt a második perszimulációra felkészülni és levezetni azt. Nekem nagyon tetszett és élveztem, sokkal másabb volt ez az egész, mint a filmbeli tárgyalások, és a perszimuláció kicsit közelebb hozott minket egymáshoz.”
„Szerintem az első perszimuláció nehezebb volt, mert többen nem tudták, hogy mi a feladatuk, de a másodikra sokkal többet készültünk. Megkönnyítette a dolgunkat az, hogy sok tanácsot kaptunk és részvételünk bírósági tárgyaláson elősegítette, hogy jobban belelátva a bíróságon folyó munkába, jobban átlássuk feladatunkat. Úgy gondolom ez a program segített minket abban, hogy részt vegyünk egy jogi eljárásban, sok élménnyel és tapasztalattal gyarapodva.”